مطالب اخیر

مطالب اخیر
چه کسانی یاید از دستگاه های کمک تنفسی (سی پپ ویا بای پپBPAP )استفاده کنند .

چه کسانی یاید از دستگاه های کمک تنفسی (سی پپ ویا بای پپBPAP )استفاده کنند .

در صنعت کالا وتجهیزات پزشکی ،دستگاهای کمک تنفسی(اکسیژن ساز،سی پپ ،بای پپ ،ونتیلاتور ،نبولایزر ،بخور سرد،ماسکها ) در گروه تجهیزات تنفسی قرار میگیرند .

1- چه کسانی به دستگاهای کمک تنفسی نیاز دارند .

دستگاه تنفسی یکی از اصلی ترین ارگان های بدن انسان است فردی که دچار اختلال در تنفس حین خواب میشود به طوری که تنفس وی به طور مکرر حداقل برای چند ثانیه قطع شده و به کلی نفس نمیکشد. در موارد حاد این وقفه تنفسی بیش از 100 بار اتفاق میفتد و به علت کمبود اکسیژن در بدن باعث فشار خون و خستگی شدید بعد از خواب میشود.


در مواردی حادتر سیستم تنفسی طبیعی فرد علاوه بر انسداد ،توانایی کافی برای منقبض و منبسط شدن را ندارند یعنی بیمار در عمل توانایی تنفس به صورت عادی را نداشته و ورود و خروج هوا به خصوص در حین خواب کامل انجام نمیشود. در این موارد که اکسیژن بدن بسیار پایین است حتی استفاده از کپسول یا دستگاه اکسیژن کمکی نمیکند ، زیرا دی اکسید کربن حاصل از جذب اکسیژن به علت عدم ورود و خروج کامل هوا در بدن باقی میماند و میتواند فرد بیمار را به زودی به کما ببرد.
دستگاه CPAP یاBPAP به نوعی تنها درمان این موارد است.
دستگاه های کمک تنفسی از طریق یک ماسک، هوا را با فشار مناسب وارد مجاری تنفسی میکند (عمل دم را انجام میدهد). سپس فشار را بلافاصله کاهش داده که باعث خارج شدن هوای جمع شده در ریهها شده و عمل بازدم انجام میشود.


این دستگاه مانند ریه های فرد بیمار در خانه عمل میکند و نگرانیها از بابت تنفس فرد را برطرف میسازد بدون اینکه عوارضی مانند دارو و یا جراحی داشته باشیم.

2- نوع دستگاه های کمک تنفسی مورد نیاز فرد چگونه مشخص میگردد؟

انتخاب نوع دستگاههای تنفسی با توجه به پروسه تست خواب نتایج آزمایشات و نظر پزشک معالج صورت میگیرد،پارامترهای مهمی که پزشک و کارشناس در هنگام تنظیم دستگاه در نظر میگرند شامل فشار دمی دستگاه ،فشار بازدمی ، تعداد تنفس در دقیقه ،نسبت زمان دم به بازدم ( جهت تنظیم میزان دی اکسید کربن خون ) میزان حجم هوایی که وارد ریه میگردد میباشد. تست خواب باید زیر نظر پزشک معالج ریه انجام شود.

3- کار آیی وتنوع دستگاه تنفسی بای پپ :

بای پپ مدل S :

برای افرادی توصیه میگردد که تعداد تنفس آنها در دقیقه در بازه نرمال قرار دارد و نیازی به کمک دستگاه جهت تنفس اضافی ندارند.

بای پپ مدل ST :

این دستگاه بین 10 تا 50 تنفس در دقیقه ، به بیمارانی که تعداد تنفس اختیاریشان در بازه نرمال قرار نمیگیرد توصیه میگردد. در برخی موارد برای بالا بردن اکسیژن رسانی تعداد تنفس با صلاح دید پزشک افزایش میابد. این مدلها دارای مد S نیز میباشند ، لذا به افرادی که بیماری پیش رونده داشته ( ALS ,MS , دیستروفی عضلانی ) این مدل از دستگاه توصیه میگردد.

مدل های هوشمند ( IVAPS OR AVAPS )

این نوع با نام های تجاری مختلفی شناخته میشوند اما میتوان گفت کارایی آنها نسبتا یکسان است ، به این شکل که با توجه به قد و وزن بیمار و حجم کیسه های هوایی و تعداد تنفس او در دقیقه خود دستگاه بصورت اتوماتیک و هوشمند با بدن او همسان سازی میگردد.

4- نکات جانبی که پیش از خرید دستگاه لازم است مورد بررسی و توجه قرار بگیرند:

مموری کارت:این دستگاه ها دارای یک ضبط کننده اطلاعات تنفسی میباشند ( اطلاعاتی مانند تعداد آپنه خواب به تفکیک نوع آن ، ساعت مفید خواب ، استفاده درست یا نادرست از ماسک ، بهمراه نمودار برای هر بخش بصورت مجزا ) پیگیری اطلاعات با استفاده از مموری کارت دستگاه به پزشک کمک خواهد کرد در صورت نیاز فرد فشار دستگاه را بالاتر ببرد و بلعکس هنگامی که فرد در روند بهبودی قرار دارد بتدیج فشار را کاهش داده تا وابستگی فرد به دستگاه را به حداقل برساند.

مرطوب کننده:

از آنجا که ورود فشار هوا باعث خشکی دهان میگردد وجود یک مرطوب کننده با قابلیت تنظیم درجه میتواند در راحتی بیمار بسیار اثرگذار باشد.شاید این امر در ابتدا چندان مهم بنظر نرسد اما در طول زمان خشکی دائم دهان هنگام خواب ، آزاردهنده خواهد شد و تمایل فرد به استفاده از دستگاه به تدریج از بین خواهد رفت.

کم صدا بودن :

از آنجا که بیمار ملزم به استفاده از دستگاه در طولانی مدت میباشد لذا کم صدابودن دستگاه جهت حفظ آرامش بیمار از اهمیت بالایی برخوردار شد.

قابلیت حمل هنگام سفر :

کوچک بودن ابعاد،کم بودن وزن،کم صدا بودن ( تقریبا بیصدا ) و داشتن مجوز پرواز استفاده در مسافرت را آسان خواهد ساخت لذا باید در هنگام خرید به این موارد دقت کرد.

تخصص فروشنده : این مهم است که در زمان خرید،فروشنده ای را انتخاب نمایید که متخصص نصب وتنظیم دستگاه و آی سی یو کار باشد وتوصیه میشود صرفا یک فروشنده تجهیزات پزشکی دستگاه تنفسی نباشد چون شما بعد از خرید میخواهید با فروشنده داِِئم در ارتباط باشید وتنظیمات دستگاه را روی وضعیت بیمار تنظیم کنید وبه سوالات شما پاسخ دهدوتوجیه شما بر وضعیت دستگاه واحوالات بیماری که از دستگاه استفاده مینماید جزء بخشی از خدمات بعد از فروش میباشد.

پخش تجهیزات جامع پزشکی آران مد(مدیکال) باکادری مجرب وبا سابقه کارکرد تخصصی در بخش آی سی یو (ICU) مشاور شما میباشد .

آرانی: 09101273638

پشتیبانی آنلاین
پشتیبانی آنلاین