مطالب اخیر

مطالب اخیر
آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا چیست؟

امروزه اغلب افراد دچار سرفه، سردرد، بی حالی، تب و عطسه می شوند که این علائم می تواند نشان دهنده وجود ویروس سرماخوردگی یا آنفولانزا در بدن آنها باشد.

آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا ویروسی است که از اول پاییز تا بهار شیوع پیدا کرده و خیلی ها را نیز دچار خود می کند.این ویروس همراه با تب، عطسه، سرفه و احساس ضعف و خستگی است که همراه با قطرات وارد بدن شده و در بدن انسان تکثیر می شوند.

اوج بیماری آنفولانزا در ماه بهمن است ولی احتمال ابتلا به آن در هر زمان از پاییز و زمستان وجود دارد.

دوره این بیماری در بالغین 3 تا 5 روز و در کودکان تا 7 روز بعد از بروز نشان های بالینی است ولی علائم آن 7 تا 14 روز با قی می ماند.

آنفولانزا به صورت مستقیم وغیر مستقیم از طریق سرفه و عطسه در هوا پخش می شود. برای جلوگیری از انتشار آن و سلامت اطرافیان خود، باید از ماسک استفاده کنید.

ویروس آنفولانزا سه نوع A.B.C دارد که ویروس آنفولانزای نوع A بیشترین مشکل را برای انسان ایجاد می کند.

آنفولانزای فصلی و نوع مرسوم آن طی 1 تا 2 هفته بهبود پیدا می کند ولی اگر منجر به بیماری ذات الریه شود زندگی فرد را تهدید کرده و ممکن است منجر به مرگ شود.

افراد مبتلا به ویروس آنفولانزا از یک روز پیش از شروع علائم تا 5-7 روز بعد از شروع علائم می توانند اطرافین خود را آلوده کنند و افرادی که دارای ضعف سیستم ایمنی هستند تا 21 روز بعد هم می توانند آلوده کننده باشند بنابراین برای تصفیه هوای خانه و نابودی انواع ویروس ها در هوای خانه، می توانید از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید تا از شر ویروس ها در امان باشید.

اگر بیماری آنفولانزا پیشرفت کرده و به سمت فرم شدید بیماری پیش برود، فرد ممکن است دچار تنگی نفس و مشکل در تنفس شود که برای کمک به بیمار در چنین شرایطی می توانید از کپسول های اکسیژن، دستگاه های اکسیژن ساز و یا اسپری اکسیژن استفاده کرده و به کمک این روش، اکسیژن مورد نیاز بیمار را در طول دوره بیماری تامین کنید.

تزریق واکسن، رعایت آداب تنفسی، استفاده از ماسک، شستن مداوم دست ها و استفاده از دستگاه رطوبت سازمی تواند خطر ابتلا به ویروس آنفولانزا را کاهش دهد. تحقیقات نشان داده که سطح بالای رطوبت می تواند 40 درصد ذرات را غیرفعال کرده و با مرطوب کردن سینوس ها مانع رشد باکتری و ویروس ها در دستگاه تنفسی شود.

دستگاه بخور سرد یکی از تجهیزاتی است که با استفاده از آنها، دستگاه تنفسی آرام و التهابات سینه کم می شود در نتیجه میزان سرفه ناشی از ابتلا به ویروس ها کاهش پیدا می کند.

تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی چیست؟

عطسه، سرفه، گرفتگی و آبریزش بینی، بدن درد و سردرد از علائم سرماخوردگی و آنفولانزا هستند. تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی در شدت این دو بیماری است که معمولا سرماخوردگی خفیف تر بوده و مشکل چندانی برای بیمار ایجاد نمی کند ولی آنفولانزا اگر ادامه پیدا کرده و درمان نشود می تواند منجر به سینوزیت، سپسیس، ذات الریه و عفونت گوش شود.

برای پیشگیری از ابتلا به ویروس ها باید از ماسک که انواع مختلفی از جمله ماسک نمدی، ماسک پارچه ای، ماسک های سه بعدی یکبار مصرف و ماسک فیلتر دار دارد استفاده کنید.

‍ بیمارانی که به سرماخوردگی و یا آنفولانزا مبتلا می شوند ممکن است دچار تب و لرز شوند که در این صورت اگر تب بیمار بیش از اندازه بالا برود ممکن است منجر به تشنج و بروز مشکلات دیگر شود.

اگر دمای دهانی فرد از 37.9 فراتر برود تب ایجاد شده و اگر از 40 درجه بالاتر برود عملکرد پروتئین ها و آنزیم های بدن مختل شده و وضعیت خطرناکی را برای حیات انسان ایجاد می کند.

اگر تب به 44 درجه برسد بسیار خطرناک بوده و احتمال فوت بیمار زیاد خواهد بود.

اما در کودکان این اعداد تغییر می کند.

برای کودکان زیر سه ماه تب 38 درجه به بالا، کودکان سه تا شش ماه 38.2 درجه به بالا و کودکان بالای شش ماه تب 38.8 به بالا خطرناک می باشد.

برای اندازه گیری دمای بدن، می توانید از تب سنج های جیوه ای ، تب سنج های دیجیتال و تب سنج های لیزری استفاده کرده و بادقت بیشتری درجه تب بیمار خود را اندازه بگیرید.

پشتیبانی آنلاین
پشتیبانی آنلاین